بهترین دوره در سه ماهه دوم یا نیمه بارداری است یعنی بین ۱۴ و ۲۸ هفته.بیشتر اورژانسهای بارداری در سه ماهه اول و سوم اتفاق می افتد. بعد از ۲۸ هفته تحرک مشکلتر می شود و نشستن برای مدت طولانی نیز سخت می باشد. اما طی نیمه بارداری، انرژی بازگشته و تهوع بارداری اتمام یافته و هنوز تحرک راحت است. اغلب سریعترین راه مسافرت خانم های باردار بهترین است.

بیماری های شایع زنان باردار در سفر

مسمومیت غذایی در اثر مصرف موادغذایی آلوده، عفونتهای ادراری ناشی از رعایت نکردن بهداشت ناحیه تناسلی، دردهای عضلانی و شکمی در اثر خستگی یا کم خوابی سفر، لخته شدن خون در عروق در اثر بی حرکتی، کم آبی بدن و عفونتهای ایجاد شده از شایعترین خطراتی هستند که ممکن است، زنان باردار را حین سفرهای نوروزی تهدید کنند.

زنان باردار باید قبل از سفر با پزشک معالج خودشان مشورت کنند و هرگاه حین سفر علائم خطرناکی مانند ورم پا همراه با درد یا تغییر رنگ، خونریزی یا ریزش آب و قطع حرکات جنین مشاهده کردند باید در اسرع وقت نزد پزشک مراجعه کنند تا به طور اورژانسی درمان شوند.

مسافرت خانم های باردار با هواپیما

بهترین زمان برای مسافرت خانم های باردار در اواسط بارداری و در هفته ۱۴ تا ۲۸ بارداری می باشد چرا که خطر زایمان زودرس و سقط جنین کمتر است. بسیاری از خطوط هوایی پرواز در ماه آخر بارداری را منع می کنند یا گواهی پزشکی درخواست می کنند. بعضی سفر بعد از هفته ۳۶ بارداری را منع می کنند. خصوصا در مسافرت خارجی از قبل از قوانین خطوط هوایی مربوطه آگاهی داشته باشید.

سفر خانم های بارداری

در طول پرواز ممکن است حالت تهوع بارداری بدتر شود. بنابراین بهتر است چندین کیسه نایلونی همراه خود داشته باشید.

در بسیاری از زنان، بارداری می تواند باعث مشکلات گردش خون گردد. هنگامیکه در هواپیما هستید، خطر ایجاد لخته خونی در رگ ها زیاد می شود. برای جلوگیری از لخته شدن خون در هنگام پرواز توجه داشته باشید که:

لباس های گشاد و راحت به تن کنید.

جوراب های مخصوص واریس بپوشید

پاها را روی هم نیندازید.

جوراب

ماشین های بازرسی در فرودگاه دارای اشعه X نیستند و هیچگونه خطری برای شما و یا جنینتان ندارند.

باید صندلی فضای زیادی داشته باشد و راحت باشد. بر روی صندلی کنار راهرو بنشینید که بتوانید به آسانی بلند شوید و طی پرواز طولانی بتوانید پاهایتان را کشش دهید.

در تمام مدت کمربند صندلی را ببندید زیرا دست انداز هوایی بدون اخطار قبلی اتفاق می افتد. البته کمربند را زیر شکم حامله بر روی قسمت استخوانی لگن ببندید.

اگر امکان داشته باشد، گاهی از جای خود بلند شوید و کمی راه بروید. اگر باید در جای خود بنشینید، قوزک پای خود را به جلو و عقب حرکت دهید. هر نیم ساعت یک بار پاهای خود را خم کنید، قوزک پایتان را بچرخانید و انگشتان پاهایتان را تکان دهید و ورزش های کششی انجام دهید. اگر صندلی کنارتان خالی است، پاهای خود را روی آن صندلی قرار دهید.

مایعات زیادی بنوشید ولی از خوردن غذاهای نفخ آور و نوشابه گازدار قبل از پرواز پرهیز کنید زیرا در فشار کم حین پرواز،گازها متسع شده و ایجاد ناراحتی می کند. اگر دارای حالت تهوع هستید باید از قبل داروی ضد تهوع طبق نظر پزشک خود مصرف کنید.

کاهش فشار هوا موقع پرواز به میزان مختصر مقدار اکسیژن خونتان را پایین می آورد اما بدنتان بطور طبیعی آن را تنظیم می کند. اگرچه میزان اشعه در ارتفاعات بالا افزایش دارد اما سطح تماس برای مسافران معمولی قابل ملاحظه نیست. اما برای افراد بارداری که بخاطر شغلشان باید مرتب سفر کنند ممکن است قابل ملاحظه باشد.

مسافرت خانم های باردار با ماشین

مسافرت خانم های باردار در هر روز را کوتاه کنید یعنی فقط به مدت ۵ یا ۶ ساعت در هر روز رانندگی کنید و حتما از کمربند ایمنی استفاده کنید. کمربند باید در زیر شکم و روی قسمت فوقانی ران ها قرار گیرد و تا آن جایی که ممکن است باید چگونگی قرارگیری کمربند راحت باشد، کمربند شانه نیز باید در میان دو سینه قرار گیرد.

هر دو ساعت یک بار از ماشین پیاده شوید و مدت ۱۵ دقیقه استراحت کنید و یا قدم بزنید. به کمر خانم باردار نباید فشاری وارد شود، زیرا فشار زیاد به کمر و خستگی در طول سفر، مخصوصا در سه ماهه اول بارداری، احتمال لکه بینی و به دنبال آن سقط جنین را افزایش می دهد.

شرایط خاص مسافرت خانم های باردار

فشار خون بالا

سابقه ی سقط جنین

خونریزی

دیابت

عوارض مسافرت در بارداری،مسافرت خانم های باردار با قطار

بهترین وسیله برای مسافرت خانم های باردار قطار است

برخی از نکات عمومی برای مسافرت خانم های باردار

هر ۴-۳ ساعت، حداقل یک لیتر آب برای جلوگیری از هدر رفتن آب بدن بنوشید و برای جلوگیری از عفونت های ادراری از وسایل بهداشتی استفاده کنید.

غیر از وعده های اصلی غذا، میان وعده هم مصرف کنید.کیفی شامل ساندویچ های کوچک، کشمش، نان های سبوس دار و میوه و سبزی هایی مثل سیب و هویج همراه خود داشته باشید.

لباس گشاد و راحتی بپوشید. همچنین کفش راحتی به پا کنید.

همراه خود بالش کوچکی برای جلوگیری از کمردرد داشته باشید.

در این سفرها یک کارت همراه داشته باشید و روی آن سن خودتان، تاریخ آخرین عادت ماهیانه، تاریخ زایمان، نتایج بارداریهای قبلی، موارد احتمالی ابتلا به بیماری در دوران بارداری، نتایج آزمایشها و سونوگرافی ها، حتی گروه خونی و Rh را در آن ذکر کنید.

زودتر به فرودگاه یا ایستگاه قطار بروند که اگر اتفاقی افتاد یا در ترافیک ماندند، مجبور نباشند بدوند یا دچار استرس شوند.

نباید چمدان و بار سنگین همراه ببرید یا حمل کنید.

هیچ دارویی بدون تجویز پزشک مصرف نکنید و حواستان به رژیم غذایی و برنامه خوابتان باشد. آب و یخ بین راهی مصرف نکنید و حتما بطری آب را هر جا می روید، همراهتان داشته باشید.

از خوردن گوشتهای نیم پز و غذاهایی که ممکن است قبلا طی روز چند بار گرم شده باشند، خودداری کنید و وعدهای سالم و کوچک در کیف دستی تان داشته باشید.

میوه و سبزیها را حتما با آب لوله کشی بشویید و بخورید نه آب چشمه و آبشار و تا می توانید از خوردن میوه خام که نمی شود پوستش را کند، بپرهیزید.

نباید از صبح تا شب پیاده روی و گردش کنید و باید از هر موقعیتی برای استراحت و تجدید قوا استفاده کنید حتی اگر در حد این باشد که مدتی دراز بکشید و پاها را جایی بالاتر از بدنتان قرار دهید.

شما بیشتر از قبل به دستشویی رفتن نیاز دارید بنابراین هر جایی که دستشویی پیدا کردید، از آن استفاده کنید.

در مسافرت خانم های باردار آن ها از مواد غذایی سالم و مطمئن، کم چرب، کم نمک و لبنیات پاستوریزه استفاده کنند.

برای جلوگیری از سرگیجه و تهوع حین حرکت، می توانند از داروهای ضد تهوع یا متوکلوپرامید به صورت قرص استفاده کنید. البته استفاده از این قرصها برای موارد خفیف و متوسط توصیه نمی شود و در موارد شدید نیز باید تحت نظر پزشک معالج استفاده شود.

بهترین زمان برای مسافرت خانم های باردار